söndag 17 augusti 2008

Söndag eftermiddag

Idag är det söndag för många en dag av vila. För mig som pastor dagen med den största anspänningen av alla veckans dagar. Jag älskar att predika och min tjänst som pastor. Men dagarna före söndagen och söndagsmorgonen är inte det behagligaste som finns. Beroendeställningen till den Helige Ande är väldigt tydlig, jag vet vem jag är utan Honom. Våndan och längtan efter att få dela något från himlen, något som kan beröra de som är med på Gudstjänsten. Respekten för de som tagit av sin lediga tid för att vara på Gudstjänsten, deras behov och längtan efter ett Gudsmöte.
Söndagens eftermiddag är annorlunda. Tröttheten efter Gudstjänsten är väldigt påtaglig. Det är en urladdning som heter duga att predika. När man kommer innan för dörren till vårt hem, möts av en fru som lagar söndagsmiddag och kärleksfull atmosfär då kan kopplar man av. Så gott att få vila en söndagseftermiddag och bara njuta av att få vara nära den man älskar. Tanken på att det är måndag imorgon är ljuvlig. Ja, jag skrev ljuvlig.Jag gillar måndagens ledighet skarpt. Kanske blir det lite golf imorgon eller en tripp till Örebro.
Hoppas starten på din vecka blir bra.

Inga kommentarer: