söndag 10 augusti 2008

Pelle föreslagen som ny föreståndare

Mycket har hänt i sommar. Många gånger har det kliat i bloggfingrarna att få kommentera det som sägs och skrivs. Gång efter gång har jag hejdat mig och tänkt det är semester, håll dig lugn. Nu med bara en dag och några timmar kvar av semestern så kan inte hålla mig borta längre. Läste på tidningen Dagens hemsida att Pingst's valberedning föreslår Pelle Hörnmark som ny föreståndare för Pingst Fria Församlingar i Samverkan. Första reaktionen var "vet inte om jag tyckte detta var så bra". Inte för att jag tycker att Pelle inte är ett bra förslag. Han är den ende som är tänkbar efter Sten-Gunnar Hedin som jag ser det. Min reaktion bygger på en oro för vad som i sådana fall händer i Jönköping. Med stor glädje och tacksamhet har jag tittat på det som hänt i pingstkyrkan, Jönköping, under Pelles tid som föreståndare. Pelle har visat att det går att förändra en traditionell och av traditionen tyngd församling. Vi som yngre föreståndare har fått råg i ryggen att det inte är omöjligt med förändring i befintliga pingstförsamlingar. Egentligen hade som jag ser det bästa varit att Sten-Gunnar hade fortsatt som föreståndare mandatperioden ut. Men om detta inte blir verklighet så tror jag att Pelle är den ende som kan axla uppgiften. Jag hoppas att det som valberedningen tidigare har önskat blir verklighet i och med föreståndarskiftet. Nämligen att föreståndaren för PFFS ska parallellt fortsätta att vara med i ledningen för en lokal församling. Detta tror jag är avgörande.
Nu känns det som att bön för att hitta rätt väg framåt med PFFS är det som måste prioriteras .

1 kommentar:

Pastor Lasse sa...

Jag tror att det är ett bra förslag med Pelle som ny föreståndare.

Och jag tror att Jönköping kommer att hitta en bra väg framåt.

Pelle kommer säkert alltid ha en viktig plats i den församlingen.

Bra förslag alltså. Nog med förslag