lördag 4 oktober 2008

Dags att avsäga sig vigselrätten

Vi lever i en verkligt märklig tid. Man kan liksom inte sluta att förvånas. Idag skriver Sten-Gunnar Hedin en artikel i tidningen Dagen att det inom en snar framtid kan bli verklighet att tvinga pastorer att viga samkönade. Sten-Gunnar skriver
"Att tvinga samfundens alla vigselförrättare att viga samkönade par är inte möjligt. Det skulle strida mot religionsfriheten och tusenårig tradition i de fem världsreligionerna. Bättre är att kyrkor och samfund avstår frånvigselrätten och accepterar civil registrering av äktenskapet."
Jag instämmer helt med det Sten-Gunnar skriver. Om detta blir verklighet kommer jag att avsäga mig min vigselrätt, ingen kan tvinga mig att gå emot min övertygelse.
Tror inte heller att det tjänar något till att vägra viga samkönade och genom detta bli uthängd i media, då är det bättre att det får bli en civilregistrering av äktenskapet.
Men jag kan tycka att det är en märklig tid vi lever i

Inga kommentarer: