måndag 20 oktober 2008

ICA har koll




Förra veckan damp det ner ett brev från ICA, det kommer med jämna mellanrum när man har ICA-kundkort.
Denna gång var det lite annorlunda. Rabatterbjudandena var speciellt riktade till mig som enskild kund. Det är ju ingen nyhet att mina köp då jag drar mitt kundkort registreras hos ICA centralt. Det nya är att man nu har börjat använda den information man får om mina inköpsvanor i sina reklamutskick. Utifrån de varor man tycker att jag mest handlar så kom det rabatterbjudande om just dessa varor personligt till mig. Egentligen ganska praktiskt men min reaktion på brevet blev inte den. Jag kände mig lite kränkt över att de verkligen noterar i detalj vad jag köper och använder det i sin riktade marknadsföring till mig. Kändes som ICA kom lite för nära min värld. Lite obehagligt därför att detta för mig tydligt visar att vi är på väg in i ett kontrollsamhälle på riktigt. Orwells roman "1984"hålller på att bli verklighet. Jag är ett teknikfreak, tycker det är riktigt roligt med nya tekniska prylar, min fru är inte riktigt lika road... Faktum är att många av dessa prylar egentligen är en förberedelse för kontrollsamhället. GPS, mobiltelefon, plastkort av alla de slag, internet, mobiltbredband etc. är ju sådant som jag tycker är bra men kan användas för att hålla koll på mig.
Det är en märklig tid vi lever i

Inga kommentarer: