tisdag 29 september 2009

Tack så mycket Birger Schlaug!

Denna artikel i tidningen Dagen får du inte missa!!! http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=184112

"En politiskt korrekt gud är inte Gud" skriver Birger Schlaug idag. Så rätt och så starkt.

Lite överraskad och förvånad sitter jag nu efter att ha läst artikeln. Känslorna böljar fram och tillbaka i mig. Ena gången är känslan tacksam och glad över det Birger Schlaug skrivit.
En annan gång känner jag känslan av förvåning över att det var Birger Schlaug som skrev det, hade inte väntat det från honom. Inom mig ljuder orden en gång till " stenarna ska ropa".
Ytterligare en känsla som böljar inom mig är en känsla av sorg. Inte över att det som är skrivet, inte heller över att det är Birger Schlaug som skrivit det men en känsla av sorg för att det inte var någon av oss som tror som skrev det.
Gång efter gång gör Birger klart att han inte bär på någon tro i sitt liv. Jag frågar mig varför det inte var jag/vi som skrev, jag/vi som säger mig/oss ha en hög bekännelse av tro i mitt/vårt liv.
Kontringen kan komma blixtsnabbt och artiklar kan läggas fram som motbevis för att det visst skrivs i denna fråga.
För mig finns det en skillnad här, artikeln idag är inget angrepp på någon person eller parti, inget försvar av någon person eller parti, inte heller ett inlägg i en specifik fråga. Det är bara en programförklaring av vad en levande tro på bibelns Gud egentligen är.
Niklas Piensoho skrev en gång i tidningen Dagen att "det måste bli ett slut på underlivsteologin inom pingströrelsen". Håller fullständigt med Niklas, kontentan i artikeln var att fokus måste ligga på att människor ska bli frälsta. Om detta hade varit ytterligare ett debatt inlägg i någon av de heta frågorna så hade jag känt mig mätt redan innan jag börjat läsa artikeln och antagligen hade den aldrig blivit läst. Nu var det en fräsch presentation av vem Gud egentligen är. Detta skulle jag vilja se mer av i mitt eget och vårt liv vi som tror. Ett mod att våga stå för det vi tror på utan att egentligen attackera någon annan!
Tack Birger Schlaug för att du skrev och skakade om åtminstone mig.

Inga kommentarer: