måndag 21 september 2009

Vad är framåt och bakåt

Bakåtsträvare eller framåtssträvare är populära uttryck idag. Bakåt har en negativ och konservativ klang medans framåt har en positiv och intiativrik klang. Alla strävar efter att höra att man är en framåtsträvande person. Detta tror jag gäller för båda könen, alla åldrar och alla samhälls skick. Detta är ju i mångt och mycket positivt. Att bryta ny mark, inta nya områden, våga pröva det man aldrig har gjort förut och se utveckling längtar väl alla efter, eller???
Idag har jag funderat över vad är framåt respektive bakåtsträvande? Vem bestämmer vad som är framåt eller bakåt? Är allt som varit dåligt och duger bara till att lämna bakom sig? Är allt som varit värt att ge sitt liv för att behålla så att inget nytänkande tar dess plats? Är allt som är nytt positivt och fräscht? Är det bara nyhetens behag som gäller idag eller kan vi lära och hämta från gårdagen också? Är framåt alltid det rätta i förhållande till den samtid vi lever i och bakåt bara längtan efter nostalgins trygghet "det var bättre förr"?
I strävan efter att vara uppdaterade mot den tid vi lever i tror jag att priset för detta ibland hamnar i bakvattnet. Till vilket pris är vi beredda att anpassa oss mot vår samtids nycker och idéer, på vems bekostnad och till vilken vinning strävar vi i vårt samhälle framåt i en väldig fart. Och är det verkligen framåt mot bättre tider vi går när vi fattar beslut i framåsträvandets anda.
Inte heller jag vill vara bakåtsträvare i vårt samhälle! Jag är helt övertygad om att ny mark måste brytas på alla nivåer och i alla samhälls skick.
Jag vill bara skicka med en brasklapp, se till att vägen vi vandrar på verkligen leder framåt mot ny segrar. Jag tror att det är värt en rejäl tanke paus i gamla svedala, innan vi bara travar på under banderollen framåtsträvande. Vi bör göra det för vårt lands skull, vårt folks skull, nästkommande generationers skull och vår andliga situations skull.

Inga kommentarer: