onsdag 3 september 2008

Det kom en inbjudan

Idag låg en inbjudan från Kristdemokraterna i min brevlåda. Den var adresserad till bäste pastorn. Det var väldigt nära att den åkte i pappersinsamlingen av flera skäl. Min tid är begränsad och det gäller att prioritera var jag lägger min tid, har en fast ståndpunkt att partipolitik och föreståndarskap ska hållas isär, sådana här tillställningar brukar inte ge de svar man hoppats på, mitt politiska intresse kunde ha varit större.
Inbjudan åkte inte i pappersinsamlingen...än. Den ligger kvar på mitt skrivbord, jag funderar fortfarande om jag ska gå eller inte. Träffen är på en måndag, min lediga dag, vilket gör det lättare i agendan. Partiet som gjorde inbjudan anknyter i sitt namn till det som ligger närmast mitt hjärta KRISTdemokraterna, min relation till Kristus.
Här är drivet i min tanke just nu. Att kalla sig för KRISTdemokraterna i min värld förpliktigar. Det förpliktigar att man står för KRISTendomens värdegrund. På det sista har jag haft mina fundringar om partiet verkligen vill vara KRISTdemokrater eller bara använder namnet för att locka väljare som vill leva efter ett KRISTet tankesätt. Intressanta ledord för frågor den kvällen kan ju vara, Äktenskapslagstiftningen, abortproblematiken, KRISTdemokrat vad förpliktiar det ordet ,invandringsprobleamtiken,etc.
Vi får se hur det blir med mitt svar på inbjudan eller inte. Hur som helst är det värt att reflektera över vad skillnaden är att kalla sig för KRIST... och något annat.

Inga kommentarer: