onsdag 3 september 2008

Vi måste tala mer om Jesu andra tillkommelse...

Så är rubriken på en insändare i tidningen Dagen idag. Jag stämmer helt in i insändarens uttalande. Vi behöver lyfta att snart kommer Jesus tillbaka. Bara det inte blir som när jag var ven liten grabb på 70talet. Att man använder sanningen om att Jesus kommer tillbaka för att hota och skrämma folk med. När Jesus talar om att han ska komma tillbaka (Joh 14) så börjar Jesus att säga "var inte oroliga". Detta visar enligt min mening att talet om att han ska komma tillbaka aldrig var menat som skrämselpropaganda. Utan tvärtom till för att gjuta en grund av trygghet i att tron på honom kommer att bära hela vägen. Talet om Jesu andra tillkommelse är också tänkt att vara ett erbjudande till den som än inte tror, inte ett hot om att inte vara med den dagen. Enligt min mening måste tiden för skrämsel och hot vara förbi, ingen kommer att skrämmas till paradiset lika lite som man kan hota någon dit. Jag lägger gärna min kraft på att budskapet om att Jesus kommer tillbaka ska vara klätt i attraktiva ord och satsningar.
Lika lite tror jag att vi ska återuppliva spekulationerna om vem och vad som det egentligen talas om i profetiorna. Vi ska vara välinsatta i det profetiska ordet men gissningar och tvivelaktiga tolkningar om vad det står för ska inte återupplivas igen. Detta leder bara till att vi förlorar i trovärdighet gentemot vår samtid och dränerar det profetiska ordet på aktoritet och dignitet. Jag tror på det profetiska ordet, tror att det kan stå där uttalat utan taffliga försök till förklaring av det.

Inga kommentarer: