tisdag 2 september 2008

Eric Liddell - en hjälte

Har precis läst om Eric Liddell. Nu frågar du vem är han??? Eric föddes i Kina 1902 av skotska missonärer. 1924 vann Eric OS finalen i Paris på 400meter. Egentligen var det menat att Eric skulle springa hundra meters finalen men på grund utav att finalen gick på en söndag så valde han att predika i en församling istället för att tävla om guldet!!! Eric vann 400meters finalen överlägset och satte nytt världsrekord trots att han inte tränat eller tävlat på den distansen tidigare. Redan innan OS hade Eric betämt sig för att bli missionär i Kina och så blev det efter spelen. Han arbetade många år som pastor i Kina med ansvar för undervisning av barn. Under andra världskriget så hamnade Eric i fångläger och dog av en hjärntumör endast 43 år gammal. Idag 50år efer hans död så hyllas han i Kina som en OS-hjälte. En biografi om hans liv " Running the race" har översatts till kinesiska och delades ut under OS i Kina.
Det slår mig att Eric fortfarande springer sitt lopp. Det har gått 50 år sedan han blev befordrad till härligheten. Fortfarande så syns ringarna på vattnet av det han valde att göra till sitt livslopp, att ge sitt liv som missionär i Kina. Eric kunde ha valt att springa ett eget lopp, satsa på idrotten och säkert ha en tillfällig glimrande karriär. Nu valde han att springa det lopp som hans Herre hade skapat honom för och fortfarande påverkar det loppet människor i Kina. Bönen föds i mitt hjärta, Herre hjälp mig att jag springer det lopp som du skapat mig för så att jag kan få betyda något för ditt rike.

Inga kommentarer: