onsdag 14 januari 2009

10 tankvärda punkter för enhet

Ulf Ekman har på sin blogg från 090103 lagt ut 10 punkter som är grunden för andlig enhet. Fick nys om detta idag och tyckte att det var tänkvärda tankar så därför lägger jag ut dem här.

1. “Acceptera varandra som bröder och systrar.”
Det finns fler syskon än vi anar. Dra inte cirkeln för snävt. Gud, vår Fader bestämmer, inte vi, vilka som är hans barn.
2. “Förstå att det finns viktiga skillnader emellan oss.”
Att möta bröder och systrar från andra kyrkor innebär inte att man tummar på det man själv fått från Herren men det kan bryta isolering och egenrättfärdighet hos oss.
3. “Var trofast emot den du är och det du har i din kyrka och gemenskap.”
Det finns ett andligt arv att vara glad och stolt över, uppskatta och framförallt leva i.
4.”Kom ihåg att det finns mer som förenar än som skiljer.”
Risken finns alltid att man inte ser allt som faktiskt är gemensamt för att man ständigt letar efter det åtskiljande.
5. “Älska varandra. Det är ett tecken på att din kristna tro är äkta.”
Avstå från all hånfullhet, förlöjligande, förakt och misstänkliggörande. Håll en värdig ton.
6. “Lyssna på varandra.”
Har jag verkligen förstått den andres ståndpunkt och vet jag vad han egentligen tror på eller har jag redan i förväg bestämt mig att han har fel? Är jag villig att ändra mig? Varifrån har jag fått mina”fakta”? Har jag själv odlat personliga relationer eller bara läst vad andra tycker?
7. “Bekänn splittringens skandaler. Se att vi alla varit delaktiga i sådant som felaktigt skiljer.”
Inse att båda sidor i en konflikt ofta har gjort fel men på olika punkter och på olika sätt. Både agerande och reaktioner kan bära på synd. Ha en försonande inställning, inte en aggressivt åtskiljande.
8. “Inse att det finns ett pris att betala för sann enhet.”
Inte alla vill enhet och all sann enhet kommer att innebära invändningar (berättigade och oberättigade), motstånd och till och med förföljelse. Satan avskyr när kristna kommer samman i en sann och kärleksfull gemenskap. Det kan bli mycket obekvämt för köttet som helst vill ha lugn och ro och inte gärna vill ändra sig.
9. “Gör så mycket det går att göra gemensamt.”
Det finns mycket man kan göra tillsammans, från att träffas, till att stå samman i vissa manifestationer som är både bra och nödvändigt även om man inte håller med om allt de andra står för i alla frågor. Här måste man besegra sin egen rädsla, ovillighet och alla tendenser till farisism (dvs. “jag är heligare än du” mentalitet).
10. “Glöm aldrig att Jesus och Fadern vill enhet och att enhet är ett verk av den helige Ande.”
Jesus bad verkligen om att vi alla skulle vara ett, Joh. 17:21-23. Bara Anden kan på djupet dra oss samman så att Jesu bön blir en verklighet. Där Jesus bekänns som Herre, Bibeln erkänns som Guds sanna, tillförlitliga och levande ord och där Jesu fullkomliga försoningsverk på Golgata erkänns där har Anden något att börja arbeta med i våra liv.

Inga kommentarer: