måndag 12 januari 2009

Staffan Sheja & Jonas Gardell

Jag brukar ibland roa mig med att titta på TV-programmet "Stjärnorna på slottet". Tycker att det är intressant när man för samman rejält olika personligheter och låter de umgås under en vecka.
I ett av programmen så var Staffan Sheja och Jonas Gardell stjärnor på slottet. I programmet så fick man följa ett samtal mellan Staffan och Jonas som handlade om att Staffan är gift med en judinna. Jonas frågade om Staffans inställning till Judendomen och Staffan svarade att den filosofiska delen av judendomen och tänkande kring de stora livsfrågorna tilltalade honom mycket. Men Guden i judendomen hade han inget behov av. Jonas reagerade kraftigt och kommenterade Staffans uttalande om att tron på Gud inte behöver vara nödvändig i judendomen. " Tror du Gud håller med om det, tror du Han blir glad över det?"
Jag har funderat en del över det som Jonas sa, och måste erkänna att jag blev lite överraskad att Jonas reagerade som han gjorde. Jag håller helt med Jonas om att det är ohållbart att plocka bort Gud från Judendomen, det blir bara skärvor kvar då. Men det som förvånade mig var att Jonas ställde frågan om hur Gud såg på det. När jag lyssnar till Jonas i andra sammanhang så verkar det viktigaste vara att människan får göra hur människan vill med Gud och leva hur den vill och så får Gud snällt följa med.
Ibland kan man bli glatt överraskad när man minst anar det.

Inga kommentarer: